Wednesday 1 February 2012

Pertandingan PSS Cemerlang Peringkat Negeri Kedah 2011




PUSAT SUMBER lazimnya digambarkan sebagai sebuah bilik perpustakaan yang turut dilengkapi alatan audio dan video.
   Di dalam pusat sumber, murid menghadap buku atau bahan audio video untuk mendapatkan ilmu pengetahuan.
   Bagaimanapun, idea lazim itu bukanlah konsep pusat sumber yang difikirkan oleh Guru Besar SKPA, Cikgu Aishah Arifin sebaik beliau bertugas di sekolah ini.
   Bagi beliau, pusat sumber bukanlah bertempat di satu bilik perpustakaan semata-mata sebaliknya seluruh kawasan sekolah adalah pusat sumber. Di setiap sudut di dalam kawasan sekolah seharusnya memiliki sumber ilmu buat murid.
   Lalu bertitik tolak daripada idea inovasi itu, maka beliau dengan kerjasama guru-guru SKPA berusaha merealisasikan hasrat murni berkenaan.
   Impian idea ini adalah di mana-mana sahaja murid berada ketika di dalam kawasan sekolah, mereka akan memperoleh ilmu pengetahuan.
   Dan selepas berbulan merancang dan menjayakan impian ini, maka warga SKPA boleh berbangga apabila seluruh kawasan sekolah kini dipenuhi dengan pelbagai catatan maklumat dan pengetahuan merangkumi pelbagai disiplin ilmu.
   Di tangga, dinding sekolah mahupun pintu tandas, semuanya dimanfaatkan dengan pelbagai fakta, maklumat, pengetahuan termasuklah nasihat dan motivasi.
   Pelbagai ilmu daripada Pendidikan  Islam, Bahasa Arab, Inggeris, Matematik, Kemahiran Hidup selain panduan hidup kini tidak lagi berada dalam bilik darjah tetapi berselerakan di seluruh kawasan sekolah.
   Kini, konsep seluruh kawasan sekolah adalah pusat sumber bukan lagi impian sebaliknya ia menjadi satu kenyataan dan SKPA adalah antara perintis konsep baru ini. Diharapkan SKPA akan menjadi johan pertandigan PSS Cemerlang Peringkat negeri Kedah bagi tahun 2011 yang akan di hakimi pada 16 Februari 2012. 

0 Komentar:

Post a Comment

FB Sekolah

Detik UPSR 2018

Tinggalkan Mesej Anda

Latar belakang pengunjung blog ini. Anda ialah...

Artikel Terkini