Monday 18 July 2011

Pelatih Taekwondo SKPA ‘Mengganas’

LEGA… pelatih bergambar bersama Guru Besar 
sebaik tamat ujian


JANGAN RAPAT… pertarungan sengit

 SELEPAS kira-kira enam bulan berlatih, 14 ahli taekwondo SKPA akhirnya lulus cemerlang Ujian Kenaikkan Tali Pinggang Taekwondo yang diadakan di dewan SKPA pada 20 Jun lalu.
   Lebih membanggakan, semua pelatih terbabit lulus cemerlang sehingga mampu ‘melompat’ satu tahap iaitu dari tahap satu terus ke tahap tiga taekwondo sekali gus membolehkan mereka memperoleh tali pinggang kuning.
   Jurulatih Taekwondo SKPA yang juga Pengerusi Persatuan Taekwondo ITF Langkawi, Kapten (B) Rosly Ahmad, berkata semua pelatih menunjukkan kemampuan terbaik dalam ujian menyebabkan mereka layak menerima tali pinggang kuning.
 WACHA...Nabil cuba meletakkan tapak kakinya di muka Adam

   Dalam ujian sekitar jam 4 petang itu, semua pelatih diuji dalam tiga lapangan iaitu tumbukan dan tendangan asas, ujian pattern atau pergerakan asas dan ujian berlawan. Nur Syahadah Syafa’ah Saadan dari kelas 5 Bijak dipilih sebagai pelatih terbaik dalam ujian tersebut.
    Terdapat 10 tahap tali pinggang warna taekwondo yang perlu dikuasai pelatih sebelum mampu memperoleh tali pinggang hitam iaitu putih, putih-kuning, kuning, kuning-hijau, hijau, hijau-biru, biru, biru-merah, merah, merah-hitam dan akhirnya hitam.
GANAS… Zakwan melakukan teknik tumbukan padu 
yang mampu meruntuhkan dinding sekolah

PERLAWANAN ANTARA ADIK DENGAN ABANG… 
Haziq cuba menendang abangnya Hirzi dalam ujian berlawan

   Taekwondo adalah seni mempertahankan diri yang berasal dari Korea tetapi kini dilatih di seluruh dunia termasuk Malaysia selain dipertandingkan sehingga ke peringkat Sukan Olimpik.
  Taekwondo lebih menumpukan kepada corak serangan yang berasaskan kepada tendangan dan terdapat pelbagai jenis tendangan ke merata arah dalam seni beladiri berkenaan.

0 Komentar:

Post a Comment

FB Sekolah

Detik UPSR 2018

Tinggalkan Mesej Anda

Latar belakang pengunjung blog ini. Anda ialah...

Artikel Terkini