Monday 18 July 2011

Program 1Pokok 1Keluarga SKPA Bantu Tangani Pemanasan Global

SELAMATKAN BUMI… para waris turut membantu menanam
 anak pokok.

KIRA-KIRA 40 pokok baru berjaya ditanam di kawasan sekolah dalam program ‘1 Pokok 1 Keluarga’ yang dianjurkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SKPA.
      Setiausaha PIBG SKPA, Ustaz Zawahil Mahmud, berkata pokok sumbangan waris dan pihak sekolah mampu mengindahkan lagi kawasan sekolah selain mengurangkan pembebasan gas rumah hijau yang mengakibatkan fenomena pemanasan global di seluruh dunia ketika ini.
   “Walaupun usaha ini kecil, kita turut berusaha untuk mengatasi fenomena pemanasan global yang semakin meruncing di seluruh dunia ketika ini. Dengan menanam pokok-pokok baru, pembebasan gas rumah hijau seperti karbon dioksida berjaya dikurangkan apabila ia diserap tumbuhan hijau ini.
CERIA… golongan ibu membantu menghias 
kelas anak mereka

   “Seterusnya menerusi proses fotosentesis, gas oksigen segar akan dihasilkan pokok dan hasil ini mampu memberi manfaat besar kepada kesihatan warga sekolah terutamanya murid-murid,” katanya yang juga guru matapelajaran sains.
SIAP...bahan terbuang seperti tayar lama juga 
mampu menjadi hiasan berguna.

   Beliau berkata, usaha menangani pemanasan global memerlukan kerjasama semua penduduk dunia. Walaupun usaha seperti menanam 40 pokok ini kelihatan kecil, tetapi jika ia didokong semua penduduk seluruh dunia, ia mampu membawa perubahan besar dalam merawat bumi yang semakin tenat ketika ini.
MUAFAKAT… guru dan waris saling bantu membantu

   Menerusi program ‘1 Pokok 1 Keluarga’ ini juga, pihak sekolah cuba menerapkan tabiat cintakan alam semulajadi dan mengambil berat terhadap ‘kesihatan’ bumi di kalangan murid sekolah dengan harapan mereka mampu menjadi ejen penyelamat bumi daripada serangan pemanasan global pada masa akan datang. Antara kesan pemanasan global ialah bencana alam selain cuaca terik melampau.
    Zawahil berkata, program seumpama itu juga mampu mengeratkan hubungan pihak sekolah dengan waris murid.
   “Sepanjang program, bapa dan guru lelaki bekerjasama menanam pokok dan membersihkan kawasan sekitar sekolah manakala ibu waris membantu guru lain menghias dan menceriakan ruang kelas anak mereka,” katanya.
   Selain pokok, pihak waris juga turut menyumbang baja terhadap tumbuhan sekitar sekolah.
   Dianggarkan seramai kira-kira 50 waris hadir dalam program gotong royong pada hari berkenaan.

0 Komentar:

Post a Comment

FB Sekolah

Detik UPSR 2018

Tinggalkan Mesej Anda

Latar belakang pengunjung blog ini. Anda ialah...

Artikel Terkini